torsdag 22 augusti 2002

Internationell filmfestival

Sommaren som var varm och fuktig börjar övergå i en behagligare höst, som liksom våren mer påminner om en svensk normal sommar. Jobbar på Svenska ambassaden med att sammanställa nyheter om DPR Korea och klassificera dem i en databas. Jag läser alltså igenom det mesta som skrivits härifrån och från resten av världen det senaste året vilket ger en bra inblick i vad som händer här. Förutom detta heltidsjobb, har jag också engelsklektioner 1,5 timmer per dag för de lokalanställda på en schweizisk och en tysk biståndsorganisation här. Vi tränar konversation så förutom att vi inte kan prata politik eller “västpropaganda” så ger det ett jättebra tillfälle att få prata med koreaner vilket man annars inte får. De är visserligen rädda att avslöja något de inte får, men natur och miljö i alla dess former har jag kommit på är ett bra ämne att prata om. Jag får också veta en del om koreansk kultur.
Om knappt två veckor ska jag delta på en internationell filmfestival här med två av mina filmer och min kompis Helena kommer hit. Jag har blivit utsedd till Head of Delegation, vilket jag tror är bra eftersom jag då hoppas jag kunna komma och hämta henne från hotellet med vår bil ibland. Erick från Tanzania berättade dock en skräckhistoria över hur hans vän blev placerad på ett hotell som han inte fick veta vilket och de vägrade berätta var han fanns och det var inte tal om att få ses på hea tiden han var på besök.
Festivalen håller på i tio dagar och det är nittio filmer från hela världen som ska visas, varvat med besök på landets filmstudio och annat spännande. Sen ska jag förhoppningsvis ha typ en vecka ledigt i Kina, innan jag sätter igång att jobba för en italiensk NGO, Cesvi, där jag nog ska ha hand om olika projekt som har med barn att göra. Förutom detta vill jag någon gång klämma in den filmen jag blivit erbjuden att göra åt FN om deras arbete här, samt en serie bildspel åt Schweiziska biståndsorganisationen. Så det rullar på och jag som hade en tanke på att åka hem när vintern blir som värst här, har så mycket på gång att jag kan stanna i åratal (åtminstone fram till i vår stannar jag som det ser ut nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar